AnmeldelseScenekunst

Anmeldelse: Nøddeknækkeren satte fortryllende punktum for julen

Det kræver ikke ekspertise i eller kærlighed for ballet for at kunne lade sig besnære af Nøddeknækkeren.

Det var måske nok den 30. december, og supermarkederne bugnede med nytårspynt og billig champagne. Men i Musikhusets Store Sal strakte julestemningen sig lidt, da Den Kongelige Ballets opførsel af Nøddeknækkeren fulgte julen til dørs.

Selvom de fleste nok tænker ballerinaer i hvidt tyl, når de tænker ballet, er Nøddeknækkeren en anden størrelse, hvor julens mange farver findes overalt på scenen. For Tjajkovskijs juledrøm bugner med overdådige og kreative kostumer, der sammen med de detaljerede scenografiske elementer skaber en fest for øjet.

Så bliver det nemt at lade sig suge ind i universet, men for den uerfarne balletgænger, er det musikken, der skinner klarest.

Det lette og det kendte
Tjajkovskij har skabt noget ganske særligt med en af de mest genkendelige og elskede kompositioner inden for balletgenren, og i Musikhuset blev den leveret med en overbevisende kombination af ekspertise og sjæl. Orkesteret, som var placeret i orkestergraven, formåede at formidle de magiske toner, der gør Nøddeknækkeren så særlig, så de forstærkede forestillingens fortælling.

Allerede fra starten var ensemblet af børn gode til at lade barndommens juleforventning brede sig, og mens juletræet i baggrunden glimtrede, trak de publikum gennem juleaftenen, og da vi efter pausen trådte ind i drømmeuniverset, blev orkestrets evne til at skabe kontraster virkelig tydelig. Uanset om det var stille svævende stykker eller de store dramatiske passager, leverede orkestret musikken med stor præcision, uden at det blev mekanisk.

Når musikken skaber magi
Særligt aftenens højdepunkt – ”Dansen med sukkertøjsfeen” – der er Nøddeknækkerens vel mest kendte stykke, blev leveret med en sådan lethed og præcision, at det fik en nærmest magisk kvalitet. Og det undetstøttede det besnærende drømmekaos, der udspillede sig på scenen.

Selvom jeg ikke er vant til at gå til ballet, må jeg indrømme, at denne oplevelse har gjort indtryk.  Det er ikke fordi, jeg løber ud og trækker turkort til Den Kongelige Ballet, men som én der kender og holder af musikken, var det en oplevelse at se den opført, ”som den bør ses”.

Og da ballet-oplevelsen lever af kombinationen af musik og bevægelse, var det også fremragende at opleve musikken fortolket gennem bevægelser. Også selvom det ikke nødvendigvis solgte mig på kunstformen. For kendere og elskere af ballet er dansen naturligvis også et stort punkt, og som førstegangsgænger er det svært at udtale sig om kvaliteten. Men det kræver ikke mange års erfaring med ballet til at lade sig imponere af koreografien, trinnene, samt dansernes præcision og evner.  

Alt i alt var Nøddeknækkeren i Musikhuset Aarhus en fortryllende oplevelse. Og kender du musikken, bør du helst sikkert unde dig at komme afsted.

Nøddeknækkeren
Musikhuset i Aarhus, Store Sal

Lignende artikler

Back to top button