Kløften fik måske nok en regnvåd start i hjertet af Haderslev. Men over de næste dage og på fem forskellige scener sørger kunstnere som Baloosh, Hugorm, News, Skinz, Andreas Odbjerg og Queen Machine for noget for enhver smag.
Hugorm åbnede Store Scene med ekstravagant show
Først på scenen var Per Vers frem i egen høje person og præsenterede bandet, hvorefter Jan Hellesøe indtog scenetæppet og inviterede publikum til en fælles meditation under sangen “HUG”. Her smeltede rytmen fra Hugorm og publikums indre rytme sammen. Midt i det hele bliver Simon Kvamm ført ind – med bind for øjnene. Publikum bliver inddraget direkte i showet, da de opfordres til at vende sig om og stå med ryggen til – præcis som Simon starter sin optræden.
Kvamms bevægelser var så udtryksfulde, at de nærmest kunne fungere som tegnsprog. Midt i det hele forlod han scenen, blot for kort efter at vende tilbage – kørende ind på en sofa, som han siden sprang rundt i med legende energi. Mod slutningen eksploderede stemningen, da studenterhuer fløj gennem luften over festivalpladsen – et visuelt klimaks, der rundede en koncert af, som var lige dele absurd, humoristisk performancekunst og musikalsk fest.
På de mindre scener omkring på den smalle festival kunne man høre Baloosh, som åbnede Down Under med en masse våde studenter som publikum. I den helt anden boldgade spiller Kenn Lending Blues Band på pubscenen.
Trods regn og våde sokker er humøret højt, og stemningen helt i top på Kløften Festival. Festivalpladsen er måske lidt smal, men det er løst snedigt med retningsopdelte stier: hold til højre.
Folk glider stille og roligt forbi hinanden med øl i hånden og smil i øjnene, og regnen? Den glemmer man hurtigt, når musikken spiller, og fællessangen tager fat.
Vand og teknik drillede under Andreas Odbjergs koncert
Som bekendt er vand og elektronik sjældent et godt makkerpar – noget Andreas Odbjerg og et regnvådt festivalpublikum desværre fik at mærke. Koncerten blev forsinket med omkring 10 minutter, og efter en hurtig lydprøve trådte Odbjerg og bandet på scenen. Men teknikken spillede ikke med. Lyden svigtede ad flere omgange med kortvarige udfald. På trods af de tekniske udfordringer forblev publikum tålmodigt, og stemningen var præget af både forventning og forståelse.
Lean Mean Queen Machine
Under støvregn og projektørlys gyngede publikum med til det ene udødelige hit efter det andet, og når det er Queens bagkatalog, man trækker fra, er der nok at tage af.
Med baseksplosion, stramme jeans, hvid tanktop og matchende svedarmbånd indtog forsangeren sammen med band scenen og satte punktum for torsdagens udgave af Kløften med et show, der sendte publikum direkte tilbage til rockens storhedstid.
De første 21 minutter var en genskabelse af Queens legendariske optræden til Live Aid i 1985, og heldigvis stoppede festen ikke der. Da det ikoniske sæt sluttede, fortsatte koncerten ufortrødent med flere af bandets største klassikere.
En energifyldt og respektfuld hyldest til et af rockhistoriens største navne – og en værdig afslutning på en forrygende festivaldag.
Tekst: Lea Nielsen
Foto: Emilia Ibsgaard.